Samarbeider med «Too Good To Go»

Gå til hovedinnhold Gå til meny

Samarbeider med «Too Good To Go»

I samarbeid med matredderbevegelsen «Too Good To Go» ønsker Bakehuset å inspirere forbrukerne til å bruke opp hele brødet. Ny merking på baksiden av brødposene skal bidra til å endre vanene våre og få ned matsvinnet.

Matsvinnet i Norge fortsetter å gå ned, viser nye tall fra Matvett. Svinnet i matbransjen blir mindre, men vi kaster fortsatt alt for mye mat hjemme, - så mye som 34 kilo i snitt hvert år! «Too Good To Go» har gjennomført en undersøkelse som blant annet viser at nesten 9 av 10 nordmenn ønsker å gjøre mer for å redusere matsvinnet sitt. Og 68 prosent tror det er realistisk at de slutter å kaste mat.

- Vi støtter opp om denne satsningen, fordi vi vet at brød er en av de varegruppene vi kaster alt for mye av. Sammen med «Too Good To Go» vil vi inspirere forbrukerne til å bruke opp hele brødet. Noen dager gamle brød kan brukes til mye; alt fra ett godt måltid, som tilbehør til maten eller til desserter, sier Gry Thomsen, markedsdirektør i Bakehuset.

Fire merker i bruk: «Mel det til! Lag griljermel til panering», «Perfekte par. Restemat + restebrød = sant», «Fra tørt til toast. I brødristeren blir også skalken god» og «Sprøtt forslag. Lag krutonger og toast av restene».

Utgjør en forskjell

Brødene i Våre Groveste- og Bakerens Utvalgte-serien, Norsk Fjellbrød, Julius Favorittbrød og Funkygine Fiberbrød tilsvarer over 50 prosent av volumet på dagsferske brød. Mange av disse brødene har allerede fått poser med de nye inspirasjonsmerkene, og resten rulles ut i løpet av året.

- Vi har tro på at dette utgjør en stor forskjell og at denne merkingen vil øke folks bevissthet rundt matsvinn. Også er det jo så mye enklere enn man tror – og så mye godt man kan lage, sier Thomsen.

Samarbeider med «Too Good To Go» om merking_2.JPGBygger opp om ny merking: Oppskrifter og inspirasjon på bakehuset.no.

Treffer forbruker hjemme

Bakehuset har tidligere gjort tiltak for å redusere matsvinnet. Blant annet er størrelsen på brødene redusert gjennom Våre Minste-serien og det kjøres jevnlig inspirasjonskampanjer for å få folk til å bruke opp brødrestene. Alt overskuddsbrød som kommer tilbake til Bakehusets bakerier går dessuten til dyrefôr, og flere av profilhusene kjører nedprising på gårsdagens brød.

- Men dette er første gangen vi gjør en endring på brødposene med etiketter som treffer forbrukeren direkte på kjøkkenbenken hjemme. Når vi også gjør dette sammen med en rutinert matredderbevegelse som «Too Good To Go» og flere andre aktører i bransjen, har vi sterk tro på at det blir resultater, sier Thomsen.

Matredderbevegelsen «Too Good To Go» har som mål å inspirere og hjelpe alle til å bli med i kampen mot matsvinn. De jobber med bevisstgjøring, bedre undervisning om mat og internasjonale løsninger i alle ledd, fra forbruker til bedrift. Les mer om «Too Good To Go»

Bakehusets dagsferske brød selges i NorgesGruppens butikker; KIWI, MENY, SPAR, Joker, Nærbutikken og Bunnpris. (Ikke Nord-Norge).

 

Relevante produkter

Relevante artikler